Franz Josef

26 januari 2017 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Dag 1:
Op Australia Day (donderdag) was het helaas weer heel slecht weer toen we richting Franz Josef gingen. Aan de westkust regent het 200 dagen per jaar... Gelukkig hadden we alleen maar een korte stop ergens. Aangekomen in Franz Josef moesten we eerst weer in een zaal zitten en luisteren naar een uitleg over het hostel. Vervolgens konden we naar onze kamer, die we onder andere weer deelden met Claire en Nicole. De rest van de middag hebben we niet zoveel gedaan. 's Avonds was er een pizza fest in het hostel, waar ik eerst niet heen zou gaan, maar een van m'n roommates was ziek en vroeg of ik er heen wilde. Dat sla ik natuurlijk niet af! Eerst kon je bij de bar een gratis drankje halen. Vervolgens moest je aan tafel gaan zitten en werd alles naar je toe gebracht. Ik deelde een tafel met onder andere Emma, Shauna en Steph (uit Engeland). We zaten met ongeveer 9 aan tafel. En eerst kwamen ze met een bord patat en knoflookbrood. Daarna was het tijd voor de pizza's! Elke ronde kregen we ongeveer 3 pizza's en ik denk dat er iets van 4 of 5 rondes zijn geweest. Dus genoeg te eten! Na het eten kwamen de buschauffeurs om te vertellen wie de verkleedwedstrijd hadden gewonnen.

Dag 2:
De volgende morgen zouden we 's ochtends met de helikopter naar de Franz Josef Glacier gaan voor een wandeling, maar dit werd gecanceld. Gelukkig bleven Katie en ik nog 2 nachten extra en konden we het de dag erna nog een keer proberen. Die middag hebben we een beetje door het dorpje heen gelopen, beetje bij souvenirshops gekeken. Toen we terug kwamen bij het hostel kwamen we Kim tegen, die we lange tijd niet hadden gezien. Het was leuk om haar weer even te spreken. Vervolgens kwamen we onze oude buschauffeur Liza weer tegen. Het was ook leuk om haar weer te zien. Ze wist nog wie we waren. Daarna zijn we in de "woonkamer" van het hostel gaan zitten om een beetje te schrijven en hebben we een nieuw spel geleerd: Dutch. Een erg verslavend kaartspelletje, dat we de rest van de middag hebben gespeeld. 's Avonds was Grease op tv, dus hebben we dat met een aantal mensen gekeken.

Dag 3:
Zaterdagochtend was het gelukkig wel mooi weer, dus konden we met de helikopter naar de glacier. Lekker warm aangekleed gingen we op pad. We kregen daar nog schoenen, ijzeren dingen voor onder de schoenen, een broek, een jas, een tas en je kon eventueel handschoenen en een muts meenemen. We moesten eerst een stukje lopen om bij de helikopter te komen. Toen we in de helikopter zaten moesten we een koptelefoon op doen. Het was heel raar om in een helikopter te zitten en ook heel vet. Het ging heel snel. Ik had helaas niet de beste plek, dus kon niet heel veel zien. Daar aangekomen moesten we via een trappetje naar beneden lopen, terwijl we ons vasthielden aan een touw. Onderaan moesten we de ijzeren dingen onder onze schoenen vastmaken. Het uitzicht was daar al prachtig. Een heleboel ijs om je heen en boven je en verder ben je omringd door bergen. Het was eerst wel even wennen om op de glacier te lopen. Onderweg stopten we erg vaak, want de gids moest vaak het ijs weghakken, zodat we er beter konden lopen. Wij liepen af en toe vooraan en dan moest je wel uitkijken dat je geen stukken ijs in je gezicht kreeg. Doordat de gids het ijs moest weghakken, werd het wel een makkelijk wandeling, want je had elke 2 minuten een kleine pauze. Ook had je zo de tijd om af en toe wat foto's te maken van de geweldige omgeving. En doordat het zonnetje lekker scheen, zag het er allemaal nog mooier uit. Wel bleken we ons iets te warm te hebben aangekleed, want het was helemaal totaal niet koud op de glacier.
Op een gegeven moment kwamen we op een punt dat we water naar beneden zagen stromen op de glacier. Dit water konden we drinken. Het was ijskoud om dit met je hand een beetje omhoog te halen, maar om te drinken was het heel lekker verfrissend. Daarna mocht ik ergens ook proberen om wat ijs weg te hakken. Ik was blij dat ik dat niet de hele tijd hoef te doen, maar dat iemand dat voor ons deed. Verderop kwamen we op een punt dat we onder het ijs door moesten in plaats van eroverheen te lopen. De begeleider nam onze stokken mee en liep er zelf wel langs, maar wij moesten "door het ijs heen". Het was een hele smalle ruimte en eerst was het even zoeken hoe je er het beste doorheen kon. Er hing gelukkig wel een touw, waar je je aan op kon trekken. De beste manier (voor mij) was uiteindelijk om gewoon op je rug te liggen en jezelf verder te trekken aan het touw. Aan het eind kwam je op een kleine plek, waar je weer recht op moest gaan staan om eruit te komen (wat niet al te soepel ging...). Daarna liepen we nog wat verder en liet hij ons ook het ijs van de glacier eten. Ik denk dat we uiteindelijk ruim 2 uur op de glacier hebben gelopen. En terug gingen we weer met de helikopter. Dit keer had ik wel een plekje bij het raam en kon ik dus nog meer van het geweldige uitzicht genieten.

De rest van de dag hebben we niet zoveel meer gedaan. Het plan was om lekker buiten van het zonnetje te genieten. Maar toen we daar, helemaal ingesmeerd, zaten, bleef de zon wel heel lang achter de wolken... Dus in plaats van te zonnen zijn we maar Dutch gaan spelen. En 's avonds bij een cafeetje gezeten om hun gratis WiFi te gebruiken (moet soms ook gebeuren).

Dag 4:
De dag erna heb ik heerlijk kunnen uitslapen. Helaas was het weer aan het regenen... Maar doordat we naar de glacier waren geweest, konden Katie en ik gratis naar de hot pools. Ze hadden 3 baden: 36, 38 en 40 graden. Het was heerlijk om gewoon even te kunnen relaxen. De baden waren overdekt met tarpen, maar hier kwam het water op een gegeven moment ook doorheen. Nadat we helemaal verschrompeld waren, was het tijd om eruit te gaan. Alleen waren we niet zo slim geweest om iets droogs mee te nemen, dus moesten we in onze handdoek door het gebouw heen en door de regen terug naar het hostel rennen. Gelukkig was het hostel niet heel ver weg, maar alsnog was het erg koud! De rest van de middag hebben we weer een beetje in het cafeetje gezeten voor wat WiFi en om Dutch te spelen en zijn Katie en ik nog even bij de souvenirshops gaan kijken.

1. Marike:
    26 februari 2017
    Luxe meis, klinkt als een heerlijke vakantie met veel mooie hoogtepunten en gezellige mensen om je heen.
  2. Astrid:
    Hoi Sanne,
    Ik geniet van je geweldige reisverhalen. Wat maak jij veel mee. Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
  3. Sanne:
    Dankjewel Astrid!