Wanaka

30 januari 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Dag 1:
Op maandag gingen we door naar Wanaka. Al gauw hadden we een stop bij Lake Matheson. Een meer, waar je heel goed reflecties in kan zien. We hadden mazzel, want ondanks dat het erg bewolkt was, konden we toch de bergen nog goed zien. En er waren genoeg plekken waar je mooie foto's kon maken. Helaas stopte mijn buschauffeur daarna alleen nog ergens voor een lunch en niet voor een waterval en het uitzicht, omdat hij als eerste bij het hostel wilde zijn...

Toen we eenmaal in Wanaka waren, zijn we   (Katie, Nicole, Claire, Hedwych en ik) naar het meer gelopen en hebben we ergens een drankje gedaan. Wanaka is een heel mooi plaatsje gelegen aan een meer. Ik denk dat dit een van m'n favoriete plaatsen in Nieuw-Zeeland is.

Dag 2:
De volgende dag moest ik weer eens uitchecken bij het ene hostel en inchecken bij de volgende. Het zou die dag gaan regenen, maar het leek eerst nog wel mooi te zijn, dus we wilden gaan wandelen. Helaas begon het toen we net weg waren toch hard te regenen, dus zijn we maar gestopt. De rest van de middag hebben we een beetje in een cafeetje gezeten en Dutch gespeeld (ik zei toch dat het een verslavend spelletje was). En 's avonds in de pub naast het hostel een lekkere burger gegeten, want ze hadden die avond een deal. En ook tijdens het wachten op het eten werd er weer Dutch gespeeld ;)

Dag 3:
Vandaag was de eerste dag sinds mijn vertrek uit Auckland zonder Katie. We hebben eigenlijk al die tijd samen gereisd. Vandaag besloten Hedwych en ik om naar Roy's Peak te gaan, waar je een super mooi uitzicht hebt. Om er te komen kan je iets van 45 min lopen, een bus nemen voor $15 (enkele reis) of gaan liften. Aangezien we nog een lange wandeling van iets van 6 uur voor de boeg hadden, kozen we er voor om te gaan liften. Dit ging op zich nog best prima. Binnen 5 minuten hadden we een lift. Een man en een vrouw uit Auckland, die hier op vakantie waren. Zo waren we binnen een paar minuten bij de berg. Toen konden we beginnen aan onze klim. En die was zwaar!! Mijn conditie is nog steeds erg slecht helaas en de hooikoorts is er ook nog steeds. En we moesten ongeveer non stop steil omhoog... 7 km lang... Bij de Tongariro Crossing was ik goed voorbereid op een wandeling van 19,4 km, maar dit hadden we een beetje last minute besloten gisteravond, dus ik had eigenlijk niet zoveel bij mij. Ik had bijvoorbeeld wel wat meer water mee kunnen nemen. Het steil omhoog gaan met een felle zon maakte me namelijk wel erg dorstig, dus m'n 1,5L ging er snel doorheen. Gelukkig lukte het me (vraag me niet hoe) om uiteindelijk na zo'n 3 uur het uitzichtpunt te bereiken. De plek waar alle mooie foto's worden gemaakt. Je kon nog verder omhoog (een km verder), maar dat ging steil omhoog en eigenlijk had je hier het mooie uitzicht al helemaal, dus dat hebben we maar overgeslagen. Ook was het op het punt waar wij waren al aardig koud, dus boven zou het nog veel kouder zijn, waar we niet echt zin in hadden. Dus hebben we het bij de 14km gehouden, ipv 16 km. Bij het uitzichtpunt stond een kleine rij met mensen, die allemaal een foto wilden maken. Maar ik had niet zo'n probleem met het wachten. Kon ik tenminste nog rustig even op adem komen en van het prachtige uitzicht genieten. Na een tijdje daar geweest te zijn, gingen we weer naar beneden. Het was heel fijn om degene te zijn, die omlaag ging en aan wie werd gevraagd hoe lang het nog was, ipv het aan iedereen te moeten vragen terwijl je zelf nog omhoog loopt. Ook naar beneden gaan, was niet super prettig om te doen, omdat het zo steil was. Maar gelukkig ging het een stuk sneller dan omhoog. En had ik nu geen pauzes nodig. Maar uiteindelijk ben ik heel blij dat ik het gedaan heb. Het was misschien heel zwaar, maar het uitzicht was prachtig en ik heb dit toch maar even gedaan. Op de terugweg gingen we weer liften. Dit keer hadden we binnen 5 seconden een lift. De eerste auto, die langs reed, stopte al voor ons. Dit keer waren het twee meiden.

De rest van de dag heb ik niet zoveel meer gedaan. Ik was kapot. Beetje in de zon gezeten, nog even naar het hostel van Hedwych geweest, boodschapjes gedaan, dat soort dingen.

1. Imco:
    27 februari 2017
    Hoi Sanne,
    Bedankt voor je mooie verhalen. Ik lees ze allemaal en brengen mooie herinneringen terug. Leuk dat je Wanaka zo mooi vindt, dat vonden wij ook! En knap dat je al die zware wandelingen doet. Soms moet je dat er voor over hebben om het mooiste te kunnen zien. We kijken al uit naar je volgende ervaringen en verhalen.
    Groetjes Imco