Whitsundays

17 mei 2017 - Whitsundays, Australië

Terwijl het buiten keihard regent, denk ik terug aan de 3 geweldige dagen, die ik heb gehad. En wat hebben we een mazzel gehad met het weer!

Dag 1:

Maandag was het zover: mijn 3 daagse Whitsundays tour! Om 2 uur moesten we verzamelen bij de haven om onze boot (New Horizon) op te gaan. Het zonnetje scheen en het was zo'n 28 graden dus heerlijk om een stukje te gaan varen. Aangekomen op de boot kregen we eerst een safety briefing en daarna moesten we een bed uitkiezen. We sliepen beneden in bedden en ik sliep in de voorste cabine (zie foto). Daarna was het tijd om te gaan varen! Na ongeveer 2 uur varen, waarbij wij heerlijk in het zonnetje hebben kunnen zitten en elkaar konden leren kennen, kwamen we aan op onze bestemming voor die nacht, de bay of Nara. Toen hadden we de tijd om even te zwemmen. Elke keer dat we gingen zwemmen moesten we stinger suits aan. Dat zijn een soort wetsuits. Er zijn daar namelijk gevaarlijke stekende kwallen en door die pakken konden we toch nog gewoon zwemmen. Op de boot ging de duikplank uit. Het was heerlijk om eindelijk even het water in te kunnen. Daarna was het tijd voor het avondeten. Later die avond zagen we ook nog een aantal haaien naast de boot zwemmen. Ze waren niet super groot en gelukkig ook niet gevaarlijk. Maar ik was blij dat ik het water al in was geweest en er niet nog in moest.

Dag 2:

De dag begon al lekker vroeg (kwart over 6). Toen gingen we met de boot door naar Whitehaven, terwijl wij van ons ontbijt aan het genieten waren. Daar aangekomen gingen we met een kleine speedboat richting het strand. Terwijl we in de boot zaten zagen we ook een paar dolfijnen. Vanaf het strand liepen we naar Hill Inlet Lookout, waar we de prachtige witte stranden van Whitehaven konden zien vanaf twee verschillende plekken. Je kon wel zien dat het water op sommige plekken minder mooi was door de cycloon, maar er waren ook delen waar het nog super mooi blauw was! Op sommige plekken licht blauw en op andere weer donkerder. En dan ook nog het witte strand! Het zag er prachtig uit! Daarna zijn we doorgelopen naar North Whitehaven Beach. Het is verboden om het witte zand daar mee te nemen. Als iedereen een klein beetje zand zou meenemen, zou het in 2,5 jaar weg zijn. Daar aangekomen gingen we (in onze stinger suits) door het water lopen op zoek naar roggen. Ze waren soms wel moeilijk te zien, want je ziet vooral een zwarte schaduw. Maar het was leuk om er toch een aantal te kunnen zien. We liepen vervolgens terug over het strand en toen moest ik wel even een foto voor m'n moeder maken, want het was haar verjaardag! Daarna liepen we terug naar het strand waar we aankwamen om weer met de speedboat terug te gaan naar de grote boot. Vervolgens zijn we doorgegaan richting South Whitehaven Beach. Toen hebben we eerst op de boot gegeten en daarna hadden we tijd om even te zwemmen. Naast de duikplank konden we nu ook van een opblaas glijbaan en ze hadden ook paddle boards. Daarna gingen we met de speedboat naar het strand. Daar hadden ze ook een volleybalnet voor ons neergezet, dus een groot deel van de tijd zijn we met een grote groep gaan volleyballen. Verder is het zand van Whitehaven Beach silica sand (dit hadden ze ook bij Lake McKenzi op Fraser Island, waar ik een week eerder was). Dit kan je gebruiken als een scrub en ook om je haren te wassen. Dat laatste heb ik dit keer ook maar even geprobeerd. Ik weet alleen niet echt of het ook heeft gewerkt. Verder konden we ook gewoon nog even lekker zonnen op het strand. Op het strand was nog veel van de cycloon te zien. Overal waren er bomen omgewaaid. Eenmaal terug op de boot gingen we ongeveer 2,5 uur varen naar de plek, waar we de volgende dag zouden gaan snorkelen, dus hadden we de tijd om nog lekker op het dek te zonnen. 's Avond dachten we dat we nog een haai zagen, maar dat bleek gewoon een hele grote vis te zijn. Dat was maar goed ook, want dit keer moest ik wel het water nog in.

Dag 3:

De dag begon weer lekker vroeg en na het ontbijt was het tijd om te gaan snorkelen. Voor mij was het de eerste keer dat ik ging snorkelen. Na een korte uitleg werden we met de speedboat iets verderop afgezet. Ze waren hier al 3 jaar niet geweest. Dit was namelijk de slechtste plek om te snorkelen, maar sinds de cycloon was het de beste. Dit was ook de eerste keer dat ze bij New Horizon weer gingen snorkelen, dus wij hadden mazzel. Het water was wel erg troebel, maar ik vond het nog steeds heel erg leuk. Ik heb vooral heel veel kleine visjes gezien, veel gele en blauwe met een gele staartvin. Verder ook een aantal grotere met zebrastrepen, met horizontale strepen, een zwarte met rare vinnen en nog meer. Ook was het gaaf om al het koraal te zien. Op sommige plekken was het heel mooi lichtblauw. Ik kreeg er al helemaal zin van om straks te gaan duiken in het Great Barrier Reef. Na meer dan een uur te hebben gesnorkeld gingen we terug naar de boot en was het helaas tijd om onze spullen te pakken en terug te varen, wat ook nog wel een eind was. Er stond nu eindelijk ook wat wind, dus we gingen ook een stuk zeilen. Het was jammer dat het toen alweer over was. Als het weer hetzelfde zou zijn gebleven, had ik zeker nog wel even een paar dagen willen blijven!