Queenstown

2 februari 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Dag 1:
Op donderdag ging ik door naar Queenstown. Toen ik de bus in ging stond ik voor een leuke (of nou ja eigenlijk niet echt leuke) verrassing: daar was Rob, mijn oude buschauffeur. Ik was eigenlijk blij dat ik hem niet meer als buschauffeur had, want de vorige keer had hij bijna een ongeluk veroorzaakt met een trein. Dus ik zat niet helemaal comfortabel in zijn bus (maar gelukkig ging alles goed). Onze eerste stop was iets verderop in Wanaka bij Puzzling World. Eerst ging ik het grote doolhof in. Daar moest je op zoek naar de vier torens. Dat ging op zich nog best soepel, maar aan het eind moest je ook de uitgang weer vinden en daar had ik wat meer problemen mee. Na het doolhof ging ik door naar het tweede deel van Puzzling World, waar allemaal optische illusies waren. Ze hadden daar onder andere een ruimte, waar de vloer niet horizontaal was, maar 15 graden. Ook waren er ergens allemaal gezichten te zien. Die gezichten leken uit de muur te komen, terwijl ze eigenlijk hol waren. Ook leek het alsof de ogen je volgden, waar je ook heen ging. Verder kon je een ruimte in, waar je gefilmd werd. Van buiten leek het een normale kamer te zijn, maar als je erin liep, merkte je dat hij aan de ene kant de afstand tussen het plafond en de grond kleiner is, waardoor het in het filmpje lijkt of je aan de ene kant groeit en aan de andere kant krimpt. En er waren nog veel meer optische illusies, zelfs op de wc.

De volgende stop was bij Mrs Jones's Fruit Store. Hier maken ze ijs van vers fruit voor je. Je mag zelf kiezen welk fruit en welk ijs. Ik had gekozen voor mixed berry's en cookies and cream. Het was verrukkelijk! Daarna stopten we alleen nog bij het bungeejumpen voor de mensen, die dat ergens de komende de dagen wilden gaan doen (die sla ik toch maar even over).

Eenmaal in Queenstown aangekomen had ik een geweldige kamer. Er moesten een aantal mensen naar een ander hostel en ik vond dat geen probleem. Met kiwi betaal je per hostel hetzelfde bedrag voor de kamers. Het maakt niet uit of je dan een kamer krijgt voor 8 of 4 personen. Ik had dit keer mazzel en kreeg een kamer voor 4 personen, losse bedden, met een tv, koelkast, waterkoker, badkamer met douche, bad en wc, en ga zo maar door. Het is zo raar hoe blij je kan worden van een fijne kamer als dit. De rest van de dag heb ik een beetje door Queenstown gelopen langs wat winkeltjes. 's Avonds gingen we uiteten met de bus, wat erg gezellig was. En daarna gingen we nog ergens een drankje doen met z'n allen.

Dag 2:
Op vrijdag ging ik naar Milford Sound (zie volgende blog). Toen we rond half 10 's avonds eindelijk terug waren, had ik nog niet gegeten en totaal geen zin (en tijd) meer om te koken. Dus leek het me tijd om de Ferg Burger maar eens uit te proberen. Als je tegen mensen zegt dat je naar Queenstown gaat, zeggen ze meestal meteen dat je dan een Ferg Burger moet gaan halen. Er staat dan ook altijd wel een rij daar. Gelukkig ging het nu nog best wel snel. En ze hadden gelijk: de burger is heerlijk! Zeker een aanrader. Daarna ging ik nog met een heleboel mensen stappen. Doordat iedereen lang in Queenstown blijft, zie je heel veel "oude bekende" weer terug. Zo was dit de laatste avond van Jess in Queenstown. Het was leuk om haar nog even een keer te zien.

Dag 3:
De dag erna heb ik niet zoveel gedaan. Lekker een rustig dagje. Ik kwam er weer eens achter hoe makkelijk het contact leggen hier gaat. Ik zat rustig te ontbijten en er was niet zoveel plek dus kwam er een Deens meisje (ben haar naam vergeten) bij me zitten en hebben we gezellig gepraat. Vervolgens gingen we ook weer tegelijk lunchen. Dus dat was erg gezellig. Verder was ik even snel naar Katies hostel geweest. En toen ik daarna nog even beneden ging zitten voor wat WiFi, zat ik naast een meisje uit Zweden, die ook bij het feestje in Lake Mahinapua was. Uiteindelijk heb ik daar nog een hele tijd zitten kletsen. Zulke dagen zijn af en toe ook wel even fijn. Niet te veel doen en gewoon lekker met mensen zitten kletsen.

Dag 4:
Op zondag was het weer eens tijd om uit te checken in het ene hostel en in te checken in het volgende. Ook hebben Katie en ik die dag fietsen gehuurd om een fietstocht te maken langs het meer. We hadden het via een kortingssite geregeld en ik denk dat we daardoor waarschijnlijk hun slechtste fietsen hebben gekregen. Deze fietsen waren echt verschrikkelijk namelijk! Het was voor mij aan het begin even wennen om aan de linkerkant te rijden en ook gek om als Nederlander met een helm op te fietsen (maar met deze fietsen was dat waarschijnlijk maar goed ook). Aan het begin hadden we moeite om ook maar de kleinste heuvel op te kunnen, want dan hield de fiets ermee op. Pas een stuk later kwamen we erachter dat je de fiets in de eerste versnelling moest zetten...  Gelukkig begonnen we het toen pas echt heel hard nodig te hebben. Vervolgens lukte het dan weer niet om hem weer terug in de tweede versnelling te zetten. Ook deden mijn remmen het niet goed. Tijdens het tweede deel was het nogal heuvelachtig, dus het was elke keer weer levensgevaarlijk om naar beneden te gaan. Elke keer was het hopen dat er geen tegenligger aankwam, want het was nogal krap. Het voelde alsof dit nog veel gevaarlijker was dan al dat bungeejumpen dat ze hier doen. Maar het was verder wel een hele leuke, gezellige en mooie tocht. En ook lekker om even niet te lopen. We zijn ergens halverwege het meer gaan lunchen. Daar hadden we een prachtig uitzicht over het meer. Ook zijn we nog ergens gestopt, waar we een soort schommel zagen om die ook even uit te testen en nog ergens voor een lekker drankje (L&P, mijn favoriete drankje uit Nieuw-Zeeland). Op de terugweg zat het ook niet helemaal mee. Naast dat die zadels nu ook wel erg pijn deden, ging ook nog de ketting van Katies fiets eraf. Hij zat eerst ook nog vast. Gelukkig lukte het mij om hem los te krijgen en er weer op te zetten. Het was me het avontuurtje wel. 's Avonds zijn we gaan eten bij het cafeetje naast m'n oude hostel (quesadillas), want we hadden geen zin meer om te koken na dat avontuur. Daarna hebben we nog een beetje langs het meer gelopen, want er waren alle straatartiesten. Op een geven moment zijn we gaan luisteren bij een man, die geweldig kon zingen. Helaas hield hij er na een tijdje mee op. Toen zijn we naar 2 vrouwen verderop gaan luisteren. We leken waarschijnlijk wel twee omaatjes, want we zaten daar op een bankje te luisteren met een kleedje over onze benen heen, omdat we het koud hadden, en we keken waarschijnlijk niet al te vrolijk, want we werden een beetje chagrijnig van de dronken mensen die er bij kwamen staan. Van al die straatmuzikanten kreeg ik zelf ook heel veel zin om te zingen en dus besloot ik om te vragen of ik ook een liedje mocht zingen. Dat was geen probleem. Dus ik was zelf ook voor een paar minuten even een straatmuzikant in Queenstown.

Dag 5:
De volgende dag was het de hele dag een beetje aan het regenen, dus hebben we niet zoveel meer gedaan. Katie en ik zijn een beetje gaan shoppen en verder hebben we vooral lekker uitgerust. 's Avonds zijn we nog een Ferg Burger gaan halen, want hoe kan je de dagen in Queenstown beter afsluiten dan met een Ferg Burger?! Ook was dit voorlopig even de laatste dag dat ik met Katie was, want zij zou de volgende dag nog verder naar het zuiden gaan en ik verder omhoog.