Christchurch

9 februari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dag 1:
Op donderdag ging ik door naar Christchurch. Onderweg hebben we alleen ergens even een korte stop gehad. We kwamen al op tijd aan, dus ik had nog de hele middag. Ik ben naar het winkelcentrum gegaan om wat boodschappen te doen. Verder had ik een goeie WiFi spot gevonden bij een art gallery, waar ik heerlijk buiten in het zonnetje kon zitten (op de momenten dat die er was). Dus het was een heerlijk rustig dagje.

Dag 2:
De volgende dag ben ik 's morgens weer terug naar de art gallery gegaan om die ook even van binnen te bekijken. Er waren mooie dingen te zien, maar ook hele aparte.

's Middags ben ik wat sightseeing gaan doen. Toen we aankwamen in het hostel hadden we een map gekregen, waarop allemaal sterretjes stonden aangegeven op plekken waar interessante dingen te zien waren. Het was heerlijk om even alleen rond te lopen. Het meeste indrukwekkende kunstwerk waren 185 lege witte stoelen in alle soorten en maten.    De stoelen waren daar neergezet als nagedachtenis van te mensen, die tijdens de aardbeving in 2011 zijn overleden. Het was heel indrukwekkende om alle verschillende stoelen te zien, zo was er bijvoorbeeld een gewone houten stoel, maar ook een barkruk, een maxi cosi en een rolstoel. Het laat goed zien dat er niet gewoon een groep van 185 mensen is overleden, maar dat het allemaal individuen waren, die allemaal hun eigen leven hadden.

Terwijl ik door de stad aan het lopen was, moest ik ook aan mijn oom en tante denken, die hier 13 jaar geleden ook is geweest. Het meeste in Nieuw-Zeeland zal er ongeveer hetzelfde hebben uitgezien, behalve Christchurch. Er is nu nog zoveel te zien van de aardbeving van 6 jaar geleden. Overal zijn ze aan het bouwen. Je kan bijna geen straat ingaan, waar niets opgeknapt wordt. De aardbeving heeft de hele stad verwoest en dat is nu nog steeds te zien. Het enige gave wat ze eraan over hebben gehouden, is een winkelcentrum dat helemaal is gemaakt van containers, genaamd Re:START. Ze hebben er echt alles in zitten: winkels, postkantoor en ook een pinautomaat. Heel gaaf om te zien.

Het was leuk om door de stad te lopen en allemaal verschillende dingen te kunnen zien (die soms wel lastig te vinden waren). Zo was er veel verschillende soorten graffiti te zien, maar ook beelden en gebouwen, zoals Cardboard Cathedral en ChristChurch Cathedral. Sommige graffiti, en ook andere dingen, zijn er pas gemaakt na de aardbeving om de stad een beetje op te fleuren. Ook hadden ze verschillende pleintjes. Zo was er een pleintje genaamd Sound Garden. Hier zijn muzikale instrumenten te zien, die zijn gemaakt van gerecyclede materialen en rommel. Die ben ik allemaal ook maar even gaan uitproberen. Na 2,5 uur was ik er wel een beetje klaar mee en ben ik maar weer terug naar het hostel gegaan en heb ik niet zoveel meer gedaan. Het was heerlijk om even een dagje de ultieme toerist uit te hangen.

Dag 3:
Op zaterdag ben ik weer even naar het winkelcentrum gegaan om mijn telefoonscherm te laten maken, want ik was zo slim geweest om hem een paar dagen geleden te laten vallen. Helaas was dit nogal veel gedoe, want de mensen daar hebben veel dingen aan mijn mobiel kapot gemaakt, dus was er niet veel tijd meer over voor andere dingen. Toch heb ik tijdens het wachten nog even een korte wandeling kunnen maken langs wat kunst in de buurt van het winkelcentrum. Het mooiste wat ik toen heb gezien waren vier olifanten, die niet eens op de kaart stonden.