Een dagje Hong Kong

1 januari 2017 - Hong Kong Island, China

Het is alweer een paar dagen geleden dat ik in Hong Kong zat, maar eerder had ik nog geen tijd om mijn verhaal te uploaden.

Zaterdag was het zover: mijn grote reis ging beginnnen. Na nog even met familie op het vliegveld gezeten te hebben, moest ik toch echt afscheid gaan nemen en door de poortjes heen, op naar mijn grote avontuur.

Na een lange vlucht van 11 uur (met chocolade ijs) stond ik een paar minuten voor 12 (NL tijd) op het vliegveld van Hong Kong, waar het al 7 uur 's ochtends was. Onderweg werd er helaas helemaal niks aan oud en nieuw gedaan, maar gelukkig kon ik nu toch precies om 12 uur via FaceTime gelukkig nieuwjaar zeggen tegen mijn familie. En door nog vele andere FaceTime gesprekken heb ik toch nog een speciale oud en nieuw gehad, waarbij ik een groot deel van m'n familie heb gezien op verschillende plekken en zelfs nog vuurwerk heb gezien. Helaas waren er alleen geen oliebollen en champagne aanwezig.

Aangezien ik in Hong Kong een overstap van 9 uur had, heb ik besloten om Hong Kong in te gaan. Met de trein was ik in een half uur in de binnenstad. Toen ik uit het station liep, zag ik al meteen een "raar" tafereel. Er stonden verschillende groepen te schreeuwen en bepaalde bewegingen te doen en andere hadden borden bij zich. Het leken wel een soort demonstraties. De verschillende groepen hadden ook dezelfde kleur shirts aan en de boel was afgezet. Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat het was.

Terwijl ik m'n weg vervolgde naar de peak tram, kwam ik nog meer "rare" dingen tegen. In Hong Kong hebben ze vaak bruggen over drukke wegen heen in plaats van stoplichten en op die bruggen zaten heel veel mensen op karton. De meeste bruggen zaten helemaal vol. Op de terugweg was het zelfs nog erger. Langs de weg en in het park zaten nog veel meer mensen op karton. Ze waren met elkaar aan het eten, deden spelletjes, etc. Blijkbaar zijn dit de vrouwen die helpen in het huishouden. Zondag is hun vrije dag en dan trekken ze erop uit om samen te gaan eten.

Als activiteit ben ik die ochtend met de peak tram gegaan. Dit is een rode tram, die erg steil omhoog gaat. Hij brengt je naar de Hong Kong Sky Terrace, het hoogste uitkijkplatform van Hong Kong. Waar ik, terwijl ik bijna werd weggeblazen, kon genieten van een prachtig uitzicht en door de audiotour ook nog wat kon leren over Hong Kong.

Vervolgens ging ik uitgeput terug naar het vliegveld, wachtend op mijn volgende 11 uur durende vlucht. Zo werd mijn lange overstap toch nog iets om niet te vergeten.

P.s. De foto's volgen later, want ik heb nog WiFi om ze van mijn camera naar iPad te sturen.

1. Ad en Lien:
    4 januari 2017
    Hallo Sanne,
    Jij begint je nieuwe jaar goed! En dat zonder oliebollen. Wij bewaren er een paar voor jou in de diepvries. Leuk om je verslag te lezen. Wij wensen jou een gelukkig 2017.

Ad en Lien
  2. Tink: