Drie dagen Auckland

2 januari 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dag 1:
Na een lange vlucht was ik er eindelijk: Nieuw-Zeeland! Met als eerste stop Auckland voor drie dagen. Op het vliegveld was het eerst nog even uitzoeken of ik mijn eten wel mee mocht nemen, maar gelukkig ging dat allemaal erg makkelijk. Ook was het eenvoudig om van het vliegveld naar mijn hostel, Base, te komen. Er ging een skybus naar het centrum en vervolgens kon ik vanaf het eindpunt nog een gratis shuttlebus pakken om me naast het hostel af te zetten.

Aangekomen bij het hostel kon ik helaas nog niet inchecken, maar gelukkig hebben ze bij elk hostel (tot nu toe) een plek waar je je backpack kan neerzetten. Vervolgens ging ik op zoek naar Elke. Voordat m'n WiFi in de bus uitviel heb ik nog net kunnen lezen in welke kamer ze zat. Het probleem was alleen dat je niet op elke verdieping kan komen met de lift zonder pas. En toen ik er eindelijk achter kwam dat dat het probleem was, stopte de lift gelukkig op de 5e verdieping, omdat iemand daar op het knopje van de lift had gedrukt: Elke! Heel gek om elkaar na lange tijd ineens aan de andere kant van de wereld te zien. En ook heel fijn om bij aankomst een bekend gezicht te zien.

Na eerst gezellig even bijgekletst te hebben, gingen we op pad. Eerst even naar de winkel, Countdown, en vervolgens verderop op stoeltjes vlakbij het station en de haven gezeten om onze lunch op te eten. Alleen stond er achter ons een sproeier aan en het waaide hard, dus we zijn er snel weer weg gegaan om onze weg naar de haven te vervolgen. Na ook daar even rondgekeken te hebben zijn we terug gelopen en zijn we nog even in wat souvenirwinkeltjes gaan kijken en heb ik een simkaart gekocht. Opvallende dingen tot nu zijn de stoplichten. Voordat ze afgaan maken ze een geluid alsof iets wordt weggeschoten en vervolgens is het even groen en gaat dan het rode licht knipperen en wordt er daaronder afgeteld. Dat is de tijd die je nog hebt om over te steken en dus niet hoe lang het nog duurt tot het groen wordt. Verder is het weer hier in Auckland heel wisselend. Je kan zo 4 seizoenen op 1 dag hebben. Het ene moment is het heel erg warm en schijnt de zon, dus doe je je vest uit. Als je je vest eindelijk uit hebt, begint het ineens heel hard te waaien en is de zon weg, dus moet je hem weer aantrekken en dan is de lucht ineens heel grijs en begint het te regenen. Daarnaast is er om de zoveel meter een straatmuzikant. En de meeste zijn ook nog best goed, dus dat maakt het extra leuk om daar rond te lopen.

Toen we terug waren bij het hostel was het 2 uur geweest en kon ik inchecken. Ik had een kamer voor 10 personen en op dat moment was er alleen een meisje uit Taiwan.  Toen ik m'n spullen had neergezet en een klein beetje had uitgepakt kon ik eindelijk douchen en andere kleren aantrekken, want deze was ik na 2 dagen in het vliegtuig toch wel een beetje zat.

Nadat ik weer helemaal fris en fruitig was, gingen Elke en ik op zoek naar een plek waar we gezellig (en goedkoop) konden eten. Helaas waren veel dingen dicht, omdat het nog een soort feestdag was hier. Gelukkig vonden we na een tijdje een Mexicaan, waar we heerlijke quesadilla's  en enchilada's hebben gegeten en "gratis" warme chocomelk hebben gedronken (ze hadden het niet op de rekening gezet). Vervolgens hebben we in het hostel nog even gekletst, maar had ik toch al snel behoefte aan m'n bed. Want die 2 korte nachtjes van samen max. 6 uur hakte er toch wel een beetje in.

Dag 2:
Na een nachtje slapen was dag 2 in Auckland aangebroken en stond ik er "alleen" voor. Van de volle slaapkamer met 10 man waren er nog maar 4 mensen over, waarvan 1 ook die dag weg was. Ik was over met een meisje uit Zwitserland en uit Duitsland. Na even gezellig gekletst te hebben, ben ik eerst ontbijt gaan halen en nadat dat op was ben ik naar het Albert park gegaan. Een prachtig park (vooral als de zon schijnt) met veel bloemen, beelden, bomen waar je gemakkelijk in kan klimmen of zitten en een fontein. Een plek waar ik zeker nog een keer rustig wil gaan zitten. De andere twee meisjes waren ook al aan het rondlopen en ik had contact met het Zwitserse meisje. Zij wist niet meer zo goed waar ze heen moest, dus vroeg of ik die middag al naar Mount Eden wilde in plaats van de dag erna. Mount Eden is de hoogste vulkaan van Auckland (196m). Dus ben ik terug naar het hostel gegaan om samen naar Mt Eden te gaan.

Het was eerst nog een uitdaging om de goede bus te vinden, maar na veel rondgevraagd te hebben en het uiteindelijk op het treinstation te vragen, hebben we hem gevonden. Vervolgens kwamen we er gelukkig net op tijd achter dat we er waren en dus de bus uit moesten. Het was nog best een klim om naar boven te komen, want het was een stuk steiler dan we in Nederland gewend zijn. Dat zijn alle wegen hier sowieso al, maar nu was het extra steil. Gelukkig was het niet heel ver lopen en het uitzicht was het zeker waard! Auckland is echt heel groot. Doordat wij in het centrum zitten en dat dichtbij het water is, verwacht je niet dat er nog zoveel huizen zijn aan de andere kant. Het is enorm. Verder kun je in aan de ene kant in de verte de brug, de Sky Tower en andere grote gebouwen zien. Aan de andere kant zie je nog andere vulkanen, wat een raar gezicht is, want het zijn allemaal grote groene bergjes tussen de vele huizen in. En het was mooi om al het water rondom de stad te zien en de bergen in de verte. Het was bijzonder om de krater te zien, want het was heel diep, maar er was overal gras, dus je had niet helemaal door dat je op een vulkaan stond.

Vervolgens zijn we teruggegaan naar het hostel en ben ik gewoon even gaan relaxen. Daarna ben ik met het Duitse meisje op zoek gegaan naar een plek waar we sushi konden eten, want ze hebben hier heel veel (goedkope) sushi. Helaas waren nog steeds veel dingen dicht, maar uiteindelijk hebben we iets gevonden wat open was. En de sushi was erg lekker! Na afloop zijn we nog langs de mac gegaan voor een ijsje en daarna weer terug naar het hostel, waar de kamer alweer helemaal vol was met nieuwe mensen.

Dag 3:
De dag erna gingen beide meiden alweer weg. Ik ben die dag zelf een wandeling gaan maken uit mijn lonely planet boekje langs een paar must sees van Auckland. Ik ben eerst richting de haven gelopen en toen langs de haven via New Zealand Maritime Museum verder door naar de Auckland Fish Market. Vanaf daar kon je ook de Auckland bridge goed zien. Het was een stukje lopen, maar prima weer dus lekker om even langs het water te lopen en dingen te bekijken. Vervolgens ben ik terug gelopen door de stad naar St. Patrick's Cathedral en daarna naar de Sky Tower, die ik al vaak had gezien, maar het was ook leuk om er even onder te staan en te zien wat daar allemaal is. Vervolgens ben ik even op mijn kamer gaan lunchen waar toen ook een Nederlander aankwam, Danny, en er was ook een Engelse jongen, David. Dus daar even gezellig mee gepraat en vervolgens weer doorgegaan naar Civic Theatre en Aotea Square. Toen naar via Auckland Art Gallery naar de University Clock Tower, maar die was op de plek zelf eigenlijk niet goed te zien door alle bomen. Je kan hem beter zien vanaf Albert Park. Daar ben ik vervolgens ook heen gegaan om lekker een boekje te lezen en m'n blog te schrijven. Ik dacht dat de zon niet heel erg scheen vandaag (en gister), maar toen ik terug kwam in de hostel bleek dat ik toch even zonnebrand op had moeten doen, want m'n gezicht en schouders waren erg verbrand. De zon is hier ook veel sterker dan in Nederland dus daar moet ik voortaan even opletten.

Toen ik terug kwam in het hostel was daar een meisje uit Australië, Nathalie, die vroeg  of ik mee ging wat drinken boven in de bar met een groep en daarna gratis pizza halen. In de bar waren nog meer uit mijn kamer: Danny, David en Katie (uit Engeland) en ook Vivian (Nederlands) uit een andere kamer. We zijn eerst wat gaan drinken en vervolgens naar de bar naast de hostel gegaan voor de gratis pizza. Dit duurde alleen heel lang en het was heel druk dus Vivian, Katie en ik zijn na een tijdje weggegaan om ergens anders pizza te gaan halen.

Daarna ben ik lekker gaan slapen, want de volgende dag begon al vroeg mijn Kiwi trip met als eerste bestemming Paihia. Daarover later meer.

P.s. Nog steeds geen WiFi dus foto's komen later.

1. Marike:
    Hoi meis
    Heerlijk daar dus en gezelschap in overvloed. Geniet
  2. Willemijn:
    8 januari 2017
    Leuk om te lezen San! Heeel veel plezier nog!
  3. Esther Boelens:
    8 januari 2017
    Hoi Sanne, wat leuk te lezen dat je al zoveel mensen hebt ontmoet en veel gezien hebt. Veel plezier en ik ben erg benieuwd naar de foto's
  4. B.Goudswaard:
    9 januari 2017
    Hoi Sanne,
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen en wat heb je al veel mensen ontmoet en veel gezien. Het is maar goed dat je dit reisverhaal schrijft, want dan kun je na terugkomst al die indrukken weer op een rijtje krijgen. Groetjes en heel veel plezier