Waitomo en de Glowworm Caves

10 januari 2017 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

Na een ijskoud nachtje in de tent gingen we op Katies verjaardag door naar Waitomo. Eerst hadden we nog een stop bij de Karangahake Gorge voor een kleine wandeling over gammele bruggen, door donkere tunnels, over een spoor en langs een rivier. Vervolgens hadden we een supermarkt stop, want ook die zouden we in Waitomo niet zien. Nu konden we mooi taart en een kaart voor Katie kopen.

Aangekomen in Waitomo waren we als een van de eerste aan de beurt bij de receptie, dus we konden nog mooi samen op een kamer. Snel gingen we naar onze kamer toe, omdat we graag nog de onderste bedden wilden bemachtigen. Toen we deur open deden, bleek het een 2-persoons kamer te zijn! Na een nachtje in de tent waren we hier heel blij. Zo blij dat een paar mensen buiten opkeken, omdat we zo aan het schreeuwen waren. Het was heerlijk om even niet je kamer met 10 andere te delen en gewoon je spullen overal neer te kunnen leggen. Ook hadden we eindelijk weer een uurtje de tijd om even bij te komen van alles voor we weer doorgingen.

Later die middag gingen we raften (The Legendary Black Water Rafting Adventure: the black labyrinth) door de mysterieuze Ruakuri Cave. We werden bij het hostel opgehaald en reden eerst naar het gebouw van Black Water Rafting. Hier krijgen we wetsuits (een soort tuinpak en een vest), speciale schoenen en een helm met lamp. Het liep voor geen meter en was nog helemaal nat, maar oké. Toen gingen we door naar de Ruakuri Cave. Hier kregen we allemaal een band. Voor we de grot in gingen moesten we eerst achteruit van een steiger afspringen met de band om even te oefenen voor straks in de grot. Vervolgens gingen we de grot in. We mochten zelf geen camera of GoPro meenemen, maar Justin en Emma, die ons begeleidden, maakten wel (groeps)foto's tussendoor. We moesten met onze band door de grot klimmen en af en toe moesten we zittend in de band peddelen. Ook kwamen we na een tijdje aan bij de eerste waterval. Hier moesten we achteruit vanaf springen. Dit was eerst wel spannend. Je moest op de rand klaar gaan staan en dan vroeg Emma of je er klaar voor was. Dat was ik eigenlijk niet, maar ja je moest dus dan was het 3, 2, 1, en springen maar! En als je dan eenmaal in het water lag, was het geweldig! Even later moesten we wachten en onze lampen uit doen. Boven ons waren een heleboel groene lichtjes te zien: glowworms (of eigenlijk is het hun poep). Het mooiste was toen we als "human eel" door de grot heen gingen. Na de tweede waterval moesten we aan de zijkant op elkaar wachten. Je moest je voeten op de band van degene voor je leggen en de voeten, die op jouw band lagen goed vastpakken. Dit hadden ee buiten al even geoefend. Iedereen moest zijn lichten uitdoen en Justin leidde ons door de grot heen. Boven je zag je alle glowworms wat er super mooi uitzag en daarnaast was het heel lekker om gewoon even achterover te leunen. Ook had Justin bij een van de stops wat te eten voor ons. Hij vertelde dat het iets typisch Nieuw-Zeelands was, dat we het moesten pakken zonder te kijken en dan in een keer de kop of staart eraf moesten bijten. Het waren chocolade marshmallows in de vorm van een vis. Erg lekker. Verder gaf Justin ons nog "make-up advies". Hij haalde modder van de stenen af en maakte een streep op beide wangen, want dat is goed voor je huid. Dus gingen we als "echte krijgers" verder. Aan het eind deden we een wedstrijdje wie het eerst terug was en er golden geen regels. Dus dat werd een leuk wedstrijdje met veel geduw en getrek. Toen gingen we weer terug naar het gebouw. In het water viel het nog wel redelijk mee met de kou, maar als je eruit was werd het toch wel koud. Terug bij gebouw konden we ons omkleden en kregen we tomatensoep en bagels. Ook hebben we met een paar mensen de foto's gekocht (dus zodra ik die heb, komen ze hier ook te staan).

Terug in het hostel was het tijd voor een warme douche en eten en voordat we klaar waren was het al bijna 10 uur. Toen zijn we eerst op onze kamer samen met David nog even Katies verjaardag gaan vieren met wijn, taart en de kaart. Daarna zijn we naar Curly's Bar gegaan (blijkbaar een populaire bar daar), waar een deel van de groep al was. Het voordeel van het niet kunnen blijven in Hot Water Beach was dat we nog even met deze leuke groep zaten. Toen het andere deel van de groep terug kwam van hun wandeling zijn we nog naar een uitkijkpunt gegaan iets verderop. Toen we terug kwamen in het hostel was ik mijn sleutel vergeten en Katie was ietsje later. En toen zij er was dacht ze eerst dat ze ook haar sleutel niet had. De receptie was al dicht, dus we dachten even van shit daar gaat onze mooie kamer. Maar gelukkig had ze hem nog gevonden en konden we toch in onze luxe kamer slapen.